Elke week interviewen wij één van de deelnemers aan Move2Social Hart van Brabant over hun sociale onderneming. Deze week een interview met Patricia Mul en Liselot Bergmans van koffiebar Puur. Move2Social Hart van Brabant is het groeiprogramma voor sociaal ondernemers. Het programma bestaat uit tien workshops en verschillende expertsessies over verschillende onderwerpen van sociaal ondernemerschap. Donderdag 6 juni waren we te gast bij de Rabobank Hart van Brabant. De dag stond in het teken van de organisatie- en juridische structuur van de onderneming.


Kunnen jullie iets vertellen over jullie initiatief?

Patricia: “Ik ben al 21 jaar werkzaam in de zorg waar ik werk met mensen met een beperking. Het is een droom om te beginnen met dit sociale initiatief. Ik wil graag mensen met een beperking helpen op de arbeidsmarkt. Hen meer te laten participeren. Dat is het uitgangspunt. Dit willen wij gaan doen middels koffiebar Puur. Het is een ontmoetingsplek. Er zijn al best veel dagbestedingslocaties in Hilvarenbeek, maar eigenlijk is er nog niets in de horeca. Ik vind het heel belangrijk om daar de mensen ook terug te zien. Ik denk namelijk dat je dan de groepen nog meer samenbrengt. Hier krijg je meer integratie.”

Liselot: “Tijdens een ondernemersavond kwam ik Patricia voor het eerst tegen. Tijdens deze ontmoeting kwamen onze gedachten en ideeën bijeen en wat nu resulteert in een samenwerking om een droom te gaan verwezenlijken. Bij ons moeten ze echt contact maken en dat vinden wij gewoon heel belangrijk. Dat iedereen goed in beeld komt in het dorp.”

Waar komt jullie klik vandaan?

Liselot: “We zijn allebei sociale mensen en we durven ons ook wel open te stellen. Daar doen er ook wel moeite voor door elkaar op allerlei vlakken te leren kennen. Het is denk ik ook wel heel goed dat je privé geen geschiedenis hebt, want je gaat toch een zakelijk iets opzetten.”

Patricia: “We hebben een ondernemersscan gemaakt en dan zie je dat we elkaar goed aanvullen. Wij zijn open en transparant naar elkaar. Dat moeten we ook blijven doen. Mensen vinden het stoer dat we deze uitdaging aan willen gaan.”

Welke impact willen jullie gaan maken?

Patricia: “Je wilt een verandering teweegbrengen. Je wilt een toevoeging zijn voor de maatschappij. Een opstap om onze medewerkers meer zelfvertrouwen te geven. En ieder individu in zijn/haar kracht te zetten.”

Liselot: “De koffie is niet de impact die we willen gaan maken. De koffiebar is het middel om de maatschappelijke impact te maken.”

Patricia: “De koffiebar moet goed lopen en het product moet kwalitatief goed zijn. Daarom willen we het ook klein houden.”

Liselot: “Het zou meer geaccepteerd moeten worden dat mensen met een arbeidshandicap meer in zicht zijn in de samenleving. Dit zien we nu nog te weinig in de Kern Hilvarenbeek.”

Wat zijn voor jullie de belangrijkste lessen van het Move2Social programma?

Patricia: “Probeer iets neer te zetten wat bij de mensen iets los maakt. Wat een bepaald beeld oproept. Het merk dat je wegzet.”

Liselot: “Het overkoepelende. Dat je gewoon echt met alle handvatten die je aangereikt krijgt, kunt gaan opstarten. Je kunt het echt gaan oppakken. We lopen stap voor stap ons plan door. Zo kom je wel waar je wilt zijn. De business coach verrast mij wel. Hij denkt echt mee en is heel betrokken. Ook de feedback vanuit Move2Social op ons plan, dat zijn voor ons echt gewoon hele fijne dingen.”

Wat zouden jullie andere ondernemers willen meegeven?

Liselot: “Gewoon maar doen ondanks alle beren die je op de weg ziet. Zoek samenwerkingen op binnen je netwerk en maak gebruik van andermans kwaliteiten. Samen sterkt.”

Patricia: “Ga je droom achterna. Heb je een innovatief idee, ga dit dan zeker onderzoeken!”