Elke week interviewen wij één van de deelnemers aan Move2Social Hart van Brabant over hun sociale onderneming. Deze week een interview met Carmen Toelen van Yadu. Move2Social Hart van Brabant is het groeiprogramma voor sociaal ondernemers. Het programma bestaat uit tien workshops en verschillende expertsessies over verschillende onderwerpen van sociaal ondernemerschap. 


Hoe ben je als sociaal ondernemer begonnen?

“Doe Yadu, is de (nieuwe) ‘marktplaats’ voor doeners. Wij geloven dat ieder succes, klein of groot, begint bij een eerste ontmoeting! Zoals Uber je helpt aan vervoer. Zoals marktplaats je helpt aan spullen. Zo helpt Yadu je in contact met anderen.

“Ik wilde altijd al ondernemen en hield mijn ogen goed open voor processen die niet liepen. Daar waar ik 25 jaar geleden een drogisterij had, zag je veel betrokkenheid en waarom het sociale praatje bij de kassa zo ontzettend belangrijk is. Ik heb de afgelopen jaren die betrokkenheid zien veranderen. Toen ik zelf ondervond hoe ingewikkeld het was, om spontaan af te spreken, ben ik in de materie gedoken en na het bijwonen van de seminar ‘De zorg verandert’ ben ik me rot geschrokken. We vliegen dagelijks massaal de wijk uit en wie kent er zijn buren nog? Onze belofte is dan ook: ‘to improve real life contacts every day for the benefits of people.'”

Welke impact probeer jij te maken?

“We willen met Yadu de waarde van sociale contacten bevorderen. En de impact die wij met Yadu willen maken is helder: inzichtelijk maken dat er bijvoorbeeld één deur verder iemand een workshop geeft. Dat er een straat verder iemand zin heeft om te gaan wandelen of een buurvrouw naar het openluchttheater wil. Of dat je buurman ook van modelvliegtuigen houdt. Door digitaal contact, door een app, eenvoudig aan te maken en te delen als een hands-on tool voor alle lokale helden van doen. Die initiatieven en agenda’s van vrijwilligers bijvoorbeeld aan burgerinitiatieven verbindt.”

Waar ben je het meest trots op?

“We zijn er trots op dat we dit samen gecreëerd hebben met een team vrijwilligers en zijn gekomen tot de eerste versie. Dit hebben we in real life getest met 200 gebruikers die 500+ interactieve uitjes hebben gehad. Waarbij er activiteiten zijn ondernomen die, zonder Yadu, niet tot stand waren gekomen. En waarbij ( her-)nieuw(-d)-e contacten zijn ontstaan. We zijn ook trots op de vele contacten en doeners die met belangstelling afwachten wanneer we daadwerkelijk gaan starten.”

Wat zijn de geleerde lessen van vandaag, tijdens de pitchsessie van Move2Social?

“Hoe we van vier jaar onderzoek komen tot een vier minuten durende pitch, dat is nog een hele opgave. Vanwege de impact die we willen maken op nationaal niveau, dat we beter kunnen focussen op lokale uitrol, om voldoende mensen en middelen vrij te maken voor de landelijke opschaling. Omdat we ten alle tijden de dienst veilig en eenvoudig willen aanbieden.”

Wat zijn tot nu toe voor jou de belangrijkste lessen van Move2Social Hart van Brabant?

“Onze grootste les van Move2Social is, dat we ondanks of misschien wel juist als ondernemer moeten acteren. Zonder bron van inkomsten, of een eerste ‘klant’, geen bestaansrecht. Zelf denken wij, voordat we een dienst als Yadu te gelden kunnen maken, dat we de dienst eerst dienen te perfectioneren.”

Wat wil jij andere impact ondernemers meegeven?

“Heb jij een idee waar jij de wereld een stuk mooier mee kunt maken? Doe goed vooronderzoek. Blijf niet te lang hangen achter je computer, maar ga zo snel mogelijk het veld in om je dienst te toetsen. Mijn advies is om zo spoedig mogelijk kennis te maken met het Social Business Model Canvas (SBMC), dit geeft je een gestructureerd inzicht in wat er bij business development van idee tot aan realisatie bij komt kijken. Mijn ervaring is dat het een gigantische focus vergt en vaak een langere doorlooptijd dan dat je in eerste instantie kunt overzien. Maar heb jij iets ‘goeds’ in handen? Dan is het een kwestie van doorzetten. Vergeet niet te genieten van wat je onderweg mag leren!”