Elke week interviewen wij één van de deelnemers aan Move2Social Twente over hun sociale onderneming. Deze week een interview met Jeffrey Scholten van Kidzstore. Move2Social Twente is het groeiprogramma voor sociaal ondernemers. Het programma bestaat uit tien workshops en verschillende expertsessies over verschillende onderwerpen van sociaal ondernemerschap. 

Op 9 januari vond de laatste workshop van deze editie Move2Social Twente plaats. Het was een bijzondere dag want de deelnemers waren te gast in de Rabobank Skybox in het voetbalstadion van Heracles. De workshop was volledig gericht op het maken van een goede pitch die de deelnemers tijdens het slotevent op 16 januari in de Grolsche Bierbrouwerij tonen aan het publiek. In deze pitch presenteren de deelnemers hun plannen met als doel kennis vergaren, hun netwerk te vergroten of financiering op te halen. 

Wat houdt jouw initiatief in/wat doet jouw sociaal onderneming?

Ik ben Jeffrey Scholten, 35 jaar en vader van 3 kinderen. Ik heb samen met Ramon van Groesen een webshop met duurzame babyartikelen genaamd Kidzstore. We hebben een breed assortiment artikelen voor kinderen van geboorte tot aan zindelijkheid. We verkopen vooral wasbare luiers, maar ook wasbare zwemluiers, oefenbroekjes en accessoires. Daarnaast hebben wij een eigen merk met wasbare luiers, genaamd Happy Bear, die we nu in grote getalen verkopen via onze eigen webshop. Het is de bedoeling dat onze luiers binnenkort in alle baby speciaalzaken liggen.

In 2020 willen we starten met een wasbare luier service, waarmee we ouders ontzorgen die wel wasbare luiers willen gebruiken maar geen tijd hebben om deze te wassen. We willen deze service ook aanbieden aan kinderopvang organisaties en crèches.

Hoe werkt jullie service?

Voor een vast bedrag per maand krijgen ouders of kinderopvangcentra wekelijks schone luiers geleverd (passend bij de leeftijd van de kinderen). De vieze luiers worden opgehaald en schoongemaakt. Het is een abonnement, maar maandelijks opzegbaar.

Hoe ben je als sociaal ondernemer begonnen?

Drie jaar geleden heb ik meegedaan aan een proef, geïnitieerd door de gemeente Hengelo, waar ouders wasbare luiers konden testen. Op deze manier kreeg de gemeente zicht op deze afvalstroom en eventuele afval reductie. Hieruit bleek dat veel ouders openstonden voor het gebruik van wasbare luiers, maar de gemeente besloot hier verder geen actie op te ondernemen. Toen besloot ik dit zelf te doen!

Samen met Ramon hebben we een paar honderd euro geïnvesteerd en zijn we via onze webshop de eerste luiers gaan verkopen. Het eerste halfjaar werkten we hier nog fulltime bij. Na een halfjaar begon de webshop zo goed te lopen dat we onze vaste baan hebben opgezegd en fulltime aan de slag konden voor Kidzstore.

Welke impact probeer je met Kidzstore te maken?

We verkopen duurzame babyproducten om bij te dragen aan een schoner milieu. Wij willen ouders vooral informeren over de voordelen van wasbare luiers, omdat veel van hen nog een ouderwets beeld hebben over gebruik van deze luiers. Het is al lang geen doek met speld meer!

Elk jaar worden miljarden wegwerpluiers geproduceerd en gebruikt. Waardevolle grondstoffen worden gebruikt om deze wegwerpluiers te produceren en ze zorgen voor bergen afval! Wasbare luiers helpen om deze berg afval te verminderen. Met het gebruik van wasbare luier bespaar je 7000 luiers in de gehele luier periode van een kind. Hiermee bespaar je heel veel kilo’s afval en verminder je de CO2 uitstoot. Daarnaast zijn kinderen die wasbare luiers gebruiken gemiddeld een jaar eerder zindelijk en bespaar je als ouder ongeveer 1500 euro per kind.

Waarom heb je besloten mee te doen aan Move2social Twente?

We zagen de potentie van ons concept maar we miste het juiste netwerk. We willen onze luiers graag lokaal produceren en zochten daarvoor netwerk en partners. Via Move2Social kom je in contact met een groot netwerk en krijg je in de workshops ondersteuning bij het ontwikkelen van alle onderdelen uit je onderneming van financiering tot marketing.

Wat zou je andere sociaal ondernemers die willen starten adviseren?

Ga met zoveel mogelijk mensen in gesprek! Vraag andere ondernemers, gemeenten en instanties om hulp en feedback. Iedere regio heeft een instantie voor het ondersteunen van ondernemers, zoals ROZ groep. Schroom niet om hen in te schakelen voor hulp. Zij beschikken over de kennis en ervaring die jij misschien niet hebt. Soms ben je helemaal overtuigd van je eigen idee, maar kunnen anderen je op dingen wijzen waar je zelf nog niet aan hebt gedacht.

Wat is het belangrijkste wat je tot nu toe aan Move2Social hebt gehad?

Netwerk! We hebben veel waardevolle contacten gekregen om ons bedrijf verder uit te bouwen. Ik heb nu contact met mensen van de gemeente, ondernemers uit regio, businesscoaches, trainers en andere partners. Ik had anders nooit zo snel en gemakkelijk in contact gekomen met deze mensen.

Ben je enthousiast geworden over wasbare luiers? Kijk dan op: https://kidzstore.eu/